Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/envie 
     ENVIE     
FEW IV invidia
ENVIE, subst. fém.
[AND : envie ; DÉCT : envie ]

A. -

"Envie, jalousie ; chagrin et haine qu'on ressent du bonheur, des avantages d'autrui" : Et pour c'einsi com je l'ay dit, Pechiez d'envie si laidit Celui qui en li le reçoit, Que trop fort l'empire et deçoit. (MACH., D. Lyon, 1342, 228). ...je le doubtay [son courroux], Quant ces paroles escoutay, Nom pas pour cause de meffait Qu'endroit de moy eüsse fait, Mais je doubtay pour mesdisans Qui sont aucunes fois nuisans Par fausseté et par envie Aus bons qui mainnent bonne vie. (MACH., J. R. Nav., 1349, 165). Après ce roy Daires regna, Qui Daniel en son regne a Moult amé et moult tenu chier. Mais par envie trebuchier Le vorrent li prince et li conte, Si com la Bible le raconte, Pour ce qu'il pooit commander Seur eaus et leurs fais amender... (MACH., C. ami, 1357, 35). Mais Dieus li peres le menoit En tous ses fais, et soustenoit, Si que li prince et li satrape Par pure envie, qui atrape Maint cuer, quirent occasion Pour mener a destruction Daniel (MACH., C. ami, 1357, 36). Et si estoit d'aucuns haïs, Car on avoit moult grant envie De son estat et de sa vie (MACH., P. Alex., p.1369, 182).

 

-

Avoir envie de qqn. "Être animé d'un sentiment d'hostilité envers qqn" : Mais se les bestes ont envie Dou lyon, je ne le doy mie D'elles garentir ne deffendre. (MACH., D. Lyon, 1342, 231).

B. -

En partic.

 

1.

"Cupidité" : ...li homme se tuoient, Et les yaues empoisonnoient Pour destruire humeinne lignie Par couvoitise et par envie. (MACH., J. R. Nav., 1349, 146). N'il n'est chose que povre gent Ne consentissent pour argent ; Et li riche font encor pis, Car il portent dedens lor pis Tant de mal et de felonnie, D'orgueil, d'avarice et d'envie, Qu'on ne le te porroit nombrer. (MACH., C. ami, 1357, 71).

 

2.

Envie de. "Envie, désir de"

 

-

Avoir envie de : Et vosissent que leurs amis A ç'ordené fussent et mis Que pour honneur ne pour vaillance Ne partissent de ceste danse, Et qu'einsi usassent leur vie, Sans avoir d'autre honneur envie. (MACH., D. Lyon, 1342, 216). Tant faire peüst. Et se ma vie fenie Fust, tant me pleüst Que ja mort dont j'ai envie Ne me despleüst (MACH., Lays, 1377, 417).

 

-

Avoir envie de + inf. : ...Com cils qui n'a de riens envie Fors de briefment finer sa vie. (MACH., D. Lyon, 1342, 182). Or amés fort et loialment, Car je vous promet bonnement Que mon cuer avés si ravi Que le bien amer vous renvi Ne jamais en jour de ma vie Je n'arai d'autre amer envie. (MACH., Voir, 1364, 364). ...Le desir qu'avoie et l'envie De veoir ma dame jolie (MACH., Voir, 1364, 648). ...il avoient grant envie D'aler contre les mescreans, Qui pas ne sont en Dieu creans. (MACH., P. Alex., p.1369, 55). Je croy que li ciels me guerrie Et que Fortune a grant envie De moy tollir honneur et vie Pour plaire à ma dame jolie (MACH., Lays, 1377, 435).
 

Guillaume de Machaut Noël Musso


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.